Verslag Sing-In 14 oktober j.l.

In een, vanwege herfstvakantie en het onwennige middaguur, matig gevulde kerkzaal van de Hoeksteen, vierden we de 23e Sing-in, met deze keer Margriet van de Bunt als voorganger. De Jeugd Kerkband, bestaande uit: Ebbo Bulder (gitaar), Ramon Oost (drums), Hans ter Haar (elektrische piano en ook het orgel), verzorgde de muzikale begeleiding. Zangeressen Anneke ter Haar, Sanne Oost en Lizanne van der Laan leidden de zang. Zie hier voor de link naar een YouTube-opname. Lizanne speelde ook enkele nummers mee op de dwarsfluit en Joop Fierens verzorgde de geluidsregeling van de band.
Voor de kinderen was er een kinderblok met liedjes: Lees je bijbel, bidt elke dag; een rivier vol van vrede; wie is de Heer van de Jungle; en Ik volg de Heer en daarna gingen ze achter in de kerkzaal knutselen en kleuren.

Het thema voor deze dienst was: "Wat geloof je?" Een moeilijke vraag die niet direct en zomaar te beantwoorden is. Aan enkele gemeenteleden was deze vraag vooraf gesteld en dat was op film opgenomen. Na de Bijbellezingen uit de Hebreeënbrief (Hebr. 11: 1-3 en 23-31)"over de stappen in het geloof van o.a. Mozes en zijn ouders, de tocht door de Rode Zee, de val van de muren van Jericho en de keuze van Rachab, werden deze opgenomen interviews getoond en daarover werd in de overdenking verder gesproken. De poster en flyers hadden getoond dat je in verschillende dingen kunt geloven: Geloven we in het geld en een goede baan, geloven we in de natuur, de humaniteit, de evolutie, elke letter van de Bijbel, ieder woord van de dominee,in geloof, hoop en liefde, of in Christus en God met ons?
Geloof is eigenlijk heel persoonlijk en niet altijd precies te omschrijven want hoe kun je emotie, aangeraakt worden, en liefde in woorden vatten? Soms is het alleen door de daden te zien, door de manier van leven, door de uitstraling. Door het geloof krijg je kracht om datgene te doen waartoe je (door God) geroepen wordt en ontdek je terugkijkend dat je meer hebt kunnen doen dan je ooit had kunnen denken. Soms is geloof alleen maar te omschrijven als: ik weet of voel dat er Iemand is die bij me is. Iemand die van me houd en waar ik altijd bij kan (terug)komen. De collecte was voor het Werelddiaconaats project: 'Ik kan naar school!' In 2011 werd Zuid Soedan na een lange onafhankelijkheidsstrijd een zelfstandig land. Nu moet vrijwel alles opnieuw worden opgebouwd, te beginnen met het bouwen van scholen en het verschaffen van materialen, waar “Kerk in actie” in meehelpt. Er werden veel gebedsintenties ingeleverd die werden opgenomen in het gebed wat afgesloten werd door een gezongen Onze Vader. Het laatste couplet gaf weer wat wij ook beleden: Onze Vader, wij geloven dat U onze wereld leidt. Met uw licht helpt U ons verder. Hier en nu en straks, altijd!</p>